Leuke lesideeen voor het basisonderwijs van Juf Naomi
Doelgroep: 7/8
Sectie: thema toveracademie
Sectie: bewegingsonderwijs
Geschreven door: Juf Naomi


Print-vriendelijke pagina..
Zwerkbal

Benodigdheden

Inleiding:
- computer met internet
- boekje over zwerkbal (Zwerkbal door de eeuwen heen)
- boeken van Harry Potter
- videofilms van Harry Potter

Gymles:
- hoed (sorteerhoed)
- 1 foambal (slurk)
- 2 tennisballen (beukers)
- 1 stuiterbal (snaai)
- 4 korfbalpalen (doelen)
- stokken (bezemstelen)

Inleiding

Vertel de kinderen dat we zwerkbal gaan spelen in de gymzaal. Maar hoe speel je zwerkbal eigenlijk? Wat voor regels zijn er en wat voor spullen hebben we dan nodig.
De kinderen gaan zelf op internet zoeken naar de spelregels. Via Google zullen ze al gauw bij verschillende site uitkomen. Laat ze deze regels uitprinten en meenemen naar de klas.
Niet alle kinderen gaan achter de computer. Er is ook een groepje dat in de klas blijft en gaan zoeken in het kleine boekje over zwerkbal. Zwerkbal door de eeuwen heen!


Een ander groepje gaat aan de slag met de boeken van Harry Potter. Daarin wordt vaak zwerkbal gespeeld. Door de verhalen heen zullen ook veel regels staan.
De laatste groep gaat kijken naar de films. In de films speelt zwerkbal een grote rol. Welke regels komen ze daar allemaal tegen.

Geef de groepen 3 kwartier de tijd om de belangrijkste regels op te schrijven. Daarna gaan we ze klassikaal vergelijken. De kinderen moeten wel inzien dat we in de gymzaal niet precies hetzelfde spel kunnen spelen als in de films/boeken. Wij kunnen niet vliegen en de Snaai kan ook niet zomaar vliegen. Er moeten dus duidelijke regels komen voor dit spel.

Kern

Het spel spelen in de gymzaal. We gaan eerst de klas sorteren. De kinderen weten vast wel dat er 4 afdelingen zijn op Zweinstein. De kinderen worden nu ook door de sorteerhoed verdeeld. Zorg voor een hoed en ga er zelf achter zitten om de stem te doen!

Vervolgens gaan we het spel spelen.
Er bestaat ook al een gymles Zwerkbal. Het leukste is de kinderen zelf de regels te laten opzoeken en te laten hanteren, maar als leidraad kun je ook deze les gebruiken. Deze kun je hier vinden.

Afsluiting

Evalueren of het goed heeft gewerkt. Wat vonden de kinderen ervan? Moeten we de volgende keer andere regels gebruiken of moeten we het zo laten? Enz.

Voorbeeld van spelregels


SPELREGELS

Bij zwerkbal worden 4 ballen gebruikt:

Een Snaai: zo groot als een een flinke walnoot. Is van goud en heeft aan de zijkanten zilveren vleugeltjes, waarmee die supersnel kan vliegen. Als de Snaai wordt gevangen eindigt de westrijd en levert dat 150 punten op.

Twee Beukers: zijn pikzwart en groter dan Snaai, maar kleiner dan de Slurk. De bedoeling is dat ze naar spelers worden geslagen, zodat die van hun bezems worden gestoten.

Een Slurk: is felrood (ongeveer van het formaat van een voetbal) en de bal waar punten (10 pnt. per keer) mee kunnen worden behaald door hem door een van de drie ringen van de tegenstander te gooien. De ringen zijn ruim 15 meter hoog.

Elk team heeft zeven spelers:

Drie Jagers: zij gooien de Slurk naar elkaar en proberen 'm op die manier door een van de ringen van de tegenstander te krijgen. Zoals gezegd levert dat 10 punten op.
Twee Drijvers: zij hebben als taak om ervoor te zorgen dat hun ploeggenoten niet door de Beukers van hun bezem worden geslagen. Ook bezitten ze een kleine honkbalknuppel, waarmee ze de Beukers richting hun tegenstander kunnen slaan. Een Wachter: hij is de verdediger van de ringen en moet er dus voor zorgen dat de tegenstander niet kan scoren. Een Zoeker: het is zijn taak om zo snel mogelijk de Gouden Snaai te vangen. Een zoekeris vaak klein en snel; misschien wel de belangrijkste speler van het team.

OVERTREDINGEN

Er zijn in totaal 700 overtredingen (allemaal begaan tijdens de Wereldbekerwedstrijd van 1473), om het spel sportief te houden is er net als bij onze sporten een scheidsrechter. De genoemde ovetredingen, vaak bestraft met een strafworp zijn:

Knoerten: ongeoorloofd gebruik van de ellebogen
Schrepelen: met opzet tegen iemand aanvliegen

TECHNIEKEN
Er zijn een aantal speciale technieken (allemaal genoemd in boek 4 tijden de Wereld Kampioenschap Zwerkbal Finale):

De Havikskop Aanvalslinie: drie jagers vliegen (dichtbij elkaar) op een tegenstander af. De techniek dankt zijn naam aan het feit dat de middelste van deze drie iets voor de andere twee vliegt, waardoor het op een havikskop lijkt.
De Witlov Manoeuvre: uitgevoerd door een Jager, die een tegenstander meelokt naar boven en vervolgens de Slurk snel overgooit.

Spatski Schijnbeweging: techniek voor Zoekers. De Zoeker doet alsof hij ver beneden zich de Snaai ziet en lokt de andere Zoeker met zich mee naar beneden. Vlak voor de grond trekt de eerste Zoeker op, maar de meegelokte Zoeker ziet de grond te laat en sort neer. Perfect uitgevoerd door Kruml (Bulgarije) tijdens de wedstrijd Ierland - Bulgarije.

BEZEMS

Er is een groot assortiment aan bezems (allen te koop bij Zwik & Zwachtels )

Sites waar je regels kunt vinden:

http://home.planet.nl/~pbuyn/harrypotter/zwerkbal.htm
http://www.docentenplein.nl/harrypotter.htm
http://harrypotter.van-alles.nl/fun/zwerkbal.php
http://www.freewebs.com/dreuzel/zwerkbal.htm
http://hpworld2001.tripod.com/zwerkbal.htm
http://www.geocities.com/zweinstein2001/spelregels.html







Mail Juf Naomi