Leuke lesideeen voor het basisonderwijs van Juf Naomi
Doelgroep: 1/2
Sectie: thema winter
Sectie: handvaardigheid
Geschreven door: Juf Julie


Print-vriendelijke pagina..
Winterkleding (vervolg)

Onderwerp: Muzische vorminng : beeld : kleuren en plakken van kledij op een tekening

Organisatie

Kring

Beginsituatie

Kleuters hebben dinsdag een verhaal gehoord over Guusje en wat ze allemaal moet aantrekken voor ze naar buiten mag van mama en papa.

De techniek is gekend door de kleuters. Ze moeten eerst een kledingstuk kleuren en dan op de juiste plaats op de tekening opplakken.

Doelstellingen:

impressie en expressie (zich uiten en genieten),
creativiteit;
communicatie;
verfijnde motoriek;
gebruiken het gekozen materiaal bewust en in functie van de inhoud en de beeldaspecten

Benodigdheden

Individueel:
prent van guusje,
uitgeknipte sjaal,
laarzen,
jas,
rok.

Collectief:
lijm,
stiften
kleurpotloden

Inleiding

Sfeerschepping:
De kls en KL zitten in de onthaal/zithoek. Kl heeft net het verhaal over Guusje vertelt en uitgelegt dat ze zelf een Guusje gaan maken. KL neemt alle kls mee naar een tafel. Ik zorg ervoor dat alle kls kunnen kijken en maak afspraken met hen. Ze mogen de tafel niet aanraken, als ze iets willen vragen of zeggen moeten ze hun hand omhoog steken.

Kern

KL :Ik heb voor iedereen een Guusje meegbracht, maar wat zien we? Guusje is nog niet klaar om naar buiten te gaan. Ze moest nog veel meer aandoen voor ze naar buiten mocht van mama. Maar Guusje weet niet meer wat ze allemaal moet aantrekken. Weten jullie het nog?
Kls reageren.
KL haalt een aantal antwoorden van kls naar vooren. We gaan haar een jas aan laten trekken. Wel ik heb in deze grote doos allemaal kleertjes zitten. Ik ga een jas nemen. Hoeveel jassen doen wij aan?
Kls reageren
KL reageert op de antwoorden.
KL neemt 1 jasje uit het doosje.
KL: Maar nu? Nu hebben we het jasje, maar Guusje heeft het jasje nog niet aan. Dan gaan we het jasje mooi op Guusje plakken. Waar gaan we het jasje kleven?
KL laat 1 kl aanduiden waar het jasje moet kleven.
KL plakt het jasje op. "Kijk goed!" "Ik neem niet veel lijm". "Als we te veel lijm nemen wordt onze tekening vies en dat willen we niet."
KL :Nu gaan we ze laarzen geven. We kleven ze op de juiste plek .
Kl duid 1 kl aan die de juiste plek mag aanduiden en kleeft dan zelf de laarzen op Guusje.
KL: Een sjaal, we nemen de sjaal en kleven die op.
Kl duid 1 kl aan die de juiste plek mag aanduiden en kleeft dan zelf de sjaal op Guusje.
KL: Een rok, we nemen de rok en kleven de rok op de juiste plaats.
Kl duid 1 kl aan die de juiste plek mag aanduiden en kleeft dan zelf de rok op Guusje
KL: kijk eens goed. Ik neem niet te veel lijm. Want anders kleeft de hele tekening en is de tekening niet meer mooi. Zo nu is Guusje aangekleed.
KL : Maar oei! Alles is wit! Wat gaan we daar aan doen?
Kls reageren
KL: jullie mogen de tekening mooi inkleuren. En probeer binnen de lijntjes te kleuren.
KL: kijk eens goed. Ik neem niet te veel lijm. Want anders kleeft de hele tekening en is de tekening niet meer mooi. Zo nu is Guusje aangekleed.
Kls nemen 1 voor 1 een kledingstuk uit een bakje, ze kleuren deze in met stiften of met potlood en kleven die op Guusje.

-techniek: Kleuren met stiften en potloden en zorgvuldig met lijm kunnen omgaan.

Kern 2

Verdelen van de groepjes. Er mogen maximaal 6 kleuters aan deze opdracht bezig zijn. Ik verdeel de kls in de hoeken. Zodra er een plek vrij komt bij de knutselhoek mag er een andere kleuter komen knutselen.

Uitvoeren van de opdrachtDe kleuters kunnen zelfstandig kleuren en kleven, maar KL blijft in de buurt en houd een oogje in het zeil en grijpt in zodra ze iets verkeerd ziet gebeuren.

Slot

Opruimen en tentoonstellen

Als de kleuters Guusje helemaal aangekleed en gekleurd hebben moeten ze de kleurpotloden en/of stiften die ze gebruikt hebben terug in de doos leggen en hun tekening aan KL geven.
KL zet de naam van de kl op de tekening.
Kls leggen hun tekening op een tafel.







Mail Juf Naomi