Gezonde voeding: de voedingsdriehoek
Materiaal:
voedingsmiddelen, prenten van voedingsmiddelen, de grote lege voedingsdriehoek, de gevulde voedingsdriehoek, werkblad (staat op deze site onder werkbladen groep 4,5,6), kaartjes met de voedingsgroepen op voor op de lege voedingsdriehoek.
Introductie
Ik heb allerlei soorten eten meegebracht en ook prenten van eten. - Vrije reacties: wat eten ze het liefst? Wat eten ze niet graag? Wat eet je vaak?
Kern
- Nu gaan we dit eten in de volgende groepjes verdelen: o Smeer- en bereidingsvet o Vlees, vis en ei o Melkproducten o Groenten o Fruit o Graanproducten en aardappelen o Dranken o (er blijft nog over: restgroep) - Die groepjes vinden we ook terug op de voedingsdriehoek. De voedingsdriehoek is gemaakt om de mensen te helpen om gezond te eten. Onderaan zijn de vakken groter. Van die dingen moeten we dus het meeste eten. Zoveel te kleiner het vakje, zoveel te minder mag je er van eten. Bovenaan zie je ook dat er een vakje loshangt. Daarin zitten de ongezonde dingen. - We gaan eens kijken wat we allemaal zien op de voedingsdriehoek. Daarna gaan we zelf alle producten en prenten op de juiste plaats leggen op een lege voedingsdriehoek.
- WERKBLAD: plak de naam van de voedingsgroepen op de juiste plaats bij de driehoek.
Slot
De leerkracht zegt allerlei voedingsmiddelen. De lln proberen zo snel mogelijk te zeggen tot welke voedingsgroep het behoort.
|