Leuke lesideeen voor het basisonderwijs van Juf Naomi
Doelgroep: 5/6/7/8
Sectie: tekenen
Geschreven door: Juf Jytte


Print-vriendelijke pagina..
In de verte en dichtbij

Nodig:
-    dun karton
-    potloden of stiften
-    scharen
-    plaatjes van landschappen

Doel:
De leerlingen kunnen uitleggen wat perspectief is.

Introductie:

Bekijk enkele plaatjes van landschappen. Wat staat het dichtst bij? Welke vormen staan iets verder weg? En wat zie je helemaal in de verte?
Leg uit wat perspectief is.

Deel wat plaatjes van landschappen uit zodat de leerlingen ideeën kunnen opdoen.

Aan de slag:
De leerlingen maken 3 tekeningen. Onderaan elke tekening moet een vouwrandje over blijven.
De leerlingen beginnen met een tekening met grote vormen op de voorgrond, zoals bomen en huizen. Deze tekening mag niet te hoog worden (met uitzondering van een boom ergens in de voorstelling).

Vervolgens maken ze een tekening die iets hoger wordt en waarop het middelste gedeelte van het landschap te zien is.

De achterste tekening wordt het hoogst en hierop zie je voornamelijk landschap en weinig bebouwing en dergelijke.

Alle randjes worden omgevouwen en op een wit blad geplakt. Tussen de tekeningen zit ongeveer 6 á 10 cm ruimte

Tip:
Deze opdracht is ook mogelijk met slechts twee tekeningen: een voorgrond en een achtergrond.

Beoordeling:

-    Kun je duidelijk zien dat de leerling het begrip ‘perspectief’ snapt?
-    Heeft de leerling rekening gehouden met de verschillende hoogtes van de tekeningen?
-    Hoe is er met het potlood gewerkt?







Mail Juf Naomi