Leuke lesideeen voor het basisonderwijs van Juf Naomi
Doelgroep: 5/6
Sectie: thema muziek
Sectie: muziek overige
Geschreven door: Juf Marieke S.


Print-vriendelijke pagina..
Hoger, lager of dezelfde (groep 5/6)
(blz. 67 Muziek Meester)

Benodigdheden
Xylofoon (eventueel blokfluit)
15 klokkenspelen (zijn aanwezig)
15 kloppertjes

Inleiding:
We gaan een lied zingen over tonen: 'Do-re-mi in het nederlands uit 'Eigenwijs' (de leerlingen kennen het lied al).
Zelf zing je alle tonen helemaal verkeerd zodat ze echt verbaasd kijken. Zo trek je de aandacht en heb je direct het gesprek over hoog, laag en gelijke toonhoogten.

Kern 1:
Je gebruikt de Xylofoon (blokfluit) en speelt een toon. Daarna laat je nog een toon horen. Is deze toon hoger, lager of dezelfde? Je geeft meerdere leerlingen een beurt 'weet jij het misschien?' Weten ze het niet, dan laat je de tonen nog een keer horen.

Kern 2:
Je kunt de toonhoogte ook laten zien door met je handen aan te geven of de toon hoger, lager of dezelfde toonhoogte is. Bij hoger steken ze hun arm in de lucht, bij lager doen ze hun arm naar beneden. Bij gelijke toonhoogte, houden ze hun arm recht naar voren. Dit doe je een aantal keer. Een aantal leerlingen nemen om de beurt jouw rol over. (Zie kern 2)

Kern 3: De leerlingen maken in tweetallen een liedje op een klokkenspel waarbij hoger/lager duidelijk te horen is.

Afsluiting:
Presenteren van het zelfgemaakte liedje door de leerlingen.

Met dank aan juf Marieke S.






Mail Juf Naomi