Leuke lesideeen voor het basisonderwijs van Juf Naomi
Doelgroep: 6/7/8
Sectie: thema voeding
Sectie: handvaardigheid
Geschreven door: Meester Gerko/Juf Tineke


Print-vriendelijke pagina..
Broden van textiel

Doel:

De lln. leren op een creatieve manier textiel hanteren.

Voorbereiding:

Broden tekenen
stofjes zoeken
draden e.d. klaarleggen.

Ik heb van te voren een aantal vormen van brood getekend. ( stokbrood, knip, rond, bollen, e.d.) Voldoende van alles, zodat de lln. ruime keus hebben om te kiezen.

Inleiding:

Wie weet hoe een brood eruit ziet? ( bruin, wit, rond, lang, etc.) Voor jullie heb ik allemaal witte broden. Dit brood is nog niet belegd en zelf ga je er een heerlijk belegd broodje van maken. Dus bijv. met sla, tomaat en kaas.. Nu gebruiken we geen echt broodbeleg, maar stof. Hoe kun je dan zo'n broodje maken? Wie heeft een idee? ( met gele, rode en groen stof) Dat gaan we nu proberen. Wat ik niet wil, is dat je 1 grote bruine lap erop plakt en zegt, zo meester/juf ik heb een broodje pasta gemaakt. Je werkt met kleine stukjes stof.

Kern

Er liggen kleine en grote stukjes stof tussen, draadjes, e.d. dus kijk maar.
Je neemt een lapje dat je wilt gebruiken mee naar je tafel, knipt eraf wat je nodig hebt en legt de rest terug. Daarna ga je je stof erop plakken. En weer een ander stukje uitzoeken. Dan kan iedereen de stof gebruiken. Denk ook aan de zaadjes die bovenop het brood zitten.

Ik heb de soorten brood die ik heb gemaakt op het bord gehangen met een magneet. Ik vraag een voor een aan de lln. Welk brood ze willen maken. Als dat soort op is haal ik het eraf. En kunnen ze kiezen uit de rest.

Afsluiting

Kringgesprek. Welke broodjes lijken echt? Kunnen de kinderen raden wat er op een broodje zit?







Mail Juf Naomi