Leuke lesideeen voor het basisonderwijs van Juf Naomi
Doelgroep: 7/8
Sectie: tekenen
Geschreven door: Juf Jytte


Print-vriendelijke pagina..
Een ruïne

Nodig:
-    afbeeldingen van ruïnes
-    stevig wit A4 papier
-    Oost-Indische inkt
-    Kroontjespennen
-    kranten
-    bijlage 1, groep 5 van ‘Tekenen moet je doen’
-    bijlage 7, groep 7 van ‘Handvaardigheid moet je doen’

Doel:
De leerlingen kunnen aangeven dat texturen voorkomen op dingen uit de natuur en op door mensen gemaakte dingen. De leerlingen kunnen overeenkomsten zien tussen fotografisch vastgelegde texturen en hoe die in werkelijkheid zijn.

Introductie:
Bespreek met de leerlingen de ‘bijlage textuur’.

Kijk daarna samen naar de afbeeldingen van de ruïnes. Welke texturen zie je? (veel verschillende soorten stenen, stukjes mos op de muren, …)
Denk ook aan de omgeving; de grond, bomen, struiken en eventueel een hek.

Aan de slag:

De leerlingen maken op het witte vel met grijs potlood een schets van de ruïne die ze willen maken. De steentjes hoeven ze nog niet allemaal precies te tekenen, wel kunnen ze bijvoorbeeld de stenen van een grote stenen boog schetsen.

Voordat de leerlingen met de inkt gaan aan de slag gaan, oefenen ze eerst het tekenen van de steentjes met potlood op een vel papier.
Als dat goed lukt, kunnen ze met de inkt oefenen; hoeveel inkt heb je nodig, wat gebeurt er als ik te hard op m’n kroontjespen druk, hoe voorkom ik vlekken, …?

Nadat ze hier een beetje mee geëxperimenteerd hebben, kunnen ze hun ruïne gaan maken met inkt. Ze tekenen dus alleen maar lijntjes, vlakken inkleuren is meestal niet nodig.

Leg kranten op de tafels en stroop mouwen op als de leerlingen met de inkt gaan werken.

Laat de tekeningen goed drogen en berg ze niet op in hun laatje.

Beoordeling:
-    Zijn er meerdere texturen te herkennen?
-    Is er een ruïne herkenbaar?
-    Is er netjes gewerkt met de inkt?







Mail Juf Naomi