Leuke lesideeen voor het basisonderwijs van Juf Naomi
Doelgroep: 5/6
Sectie: tekenen
Sectie: thema halloween
Geschreven door: Juf Jytte


Print-vriendelijke pagina..
Een monster

Nodig:

-    stevig wit A4 papier
-    wasco
-    waterverf
-    kwasten
 
Doel:
De leerlingen kunnen aangeven hoe kleuren bepaalde gevoelens en sferen kunnen oproepen.

Introductie:

Vertel dat je vannacht droomde dat je door een bos liep en achter je iets hoorde ritselen in de bosjes. Je ging kijken en achter de bosjes zag je een monster zitten!
Laat de kinderen vertellen waar ze aan denken bij een monster? Is het een lief monster? Of een eng monster? Heeft hij stekels? Grote ogen? Klauwen? Een zachte vacht? Welke kleuren gebruik je bij een eng en welke bij een lief monster? Laat iedere leerling nadenken over wat hij of zij zich voorstelt bij een monster, vooral gericht op de kleuren.

Zet een paar strepen (teken geen monster, dat stuurt de ideeën van de leerlingen) met wasco op een wit vel en ga daar overheen met waterverf. De leerlingen kunnen nu zien dat waterverf niet blijft liggen op wasco. Ze hoeven straks alleen de lijnen van het monster met wasco te doen en de rest met waterverf.

Aan de slag:
Iedere leerling krijgt een wit vel. En tekent daarop een monster. Hiervoor mogen ze maximaal drie kleuren wasco gebruiken.
Als ze klaar zijn gaan ze er met een dikke kwast met waterverf overheen.

De ruimte om het monster heen kunnen ze ook nog inkleuren met waterverf. Door de dikke wasco lijnen valt het monster lekker op.

Beoordeling:
-    Kun je zien dat de leerling een monster heeft getekend?
-    Valt het monster op door de wasco lijnen?
-    Kun je zien dat de leerling vanuit z’n gevoel heeft gewerkt en dus niet bij zijn buurman af heeft gekeken?
-    Is er netjes gewerkt? (ondanks dat het een beetje een rommelige tekening mag zijn)







Mail Juf Naomi