Leuke lesideeen voor het basisonderwijs van Juf Naomi
Doelgroep: 1/2
Sectie: thema herfst
Sectie: rekenen
Geschreven door: Juf Ingeborg


Print-vriendelijke pagina..
Kabouterdorp

Beginsituatie

De kinderen zijn op dit moment bezig met het thema "wonen".
De kinderen hebben hier al heel veel mee gedaan. Ik denk dat de kinderen de les leuk zullen vinden, omdat ik in hun belevingswereld de opdracht ga uitvoeren.
De kinderen kunnen vaak goed naar elkaar luisteren.
De kinderen kunnen allemaal tot 10 tellen.
Ze hebben plezier in de les, omdat ze niet het idee hebben dat ze bezig zijn met leren.

Lesopzet

Ik vertel dat ik een kabouterdorp heb gezien. Bij de rand van het bos. Ik ben daar al vaker geweest en het is er altijd heel gezellig. Alleen gisteren niet. Kabouter geelmuts en kabouter blauwmuts hadden ruzie. Ze hadden allebei heel erg opgeschept over wie het grootste huis heeft. Het is nu zo erg geworden dat ze er ruzie over hebben. Ik wil hun graag helpen, omdat ik ruzie niet zo leuk vind. Daarom heb ik het dorpje nagebouwd. Kabouter geelmuts woont in het gele huis en kabouter blauwmuts woont in het blauwe huis.

Ik vraag aan de kinderen welk huis zij denken dat het grootste is. Ik verwacht dat de kinderen het hoogste huis aanwijzen als het grootste huis.Ik ga verder in op de reacties van de kinderen. Het kan zijn dat een kind gelijk al ziet welk huis het grootst is. Dan vraag ik of het kind het huis kan ombouwen, zodat we het gemakkelijker kunnen zien. Als de kinderen niet begrijpen wat ik bedoel, doe ik het voor met het kleinste huis. We gaan daarna samen tellen uit hoeveel blokjes het huis bestaat.

Afsluiting

Ik vertel dat het dorp waarin de kabouters wonen, nog geen dorpshuis had, waarin alle kabouters konden spelen. Ik vraag welk kind (of welke kinderen) een dorpshuis willen bouwen.

Een a twee kinderen mogen het huis bouwen.







Mail Juf Naomi