Doelgroep: 4,5,6 Sectie: thema sprookjes Geschreven door: Juf ...
|
|
Sprookjes: introductie, exploratie, inleiding met sprookje
Materiaal:
sprookjesboeken, sprookje van de nieuwe kleren van de keizer, werkblad met rebussen, prenten van sprookjesfiguren
Intro
We gaan vanaf vandaag beginnen met het thema sprookjes.
Kern
- Welke sprookjes kennen jullie al? Welk is jouw lievelingssprookje? (de lkr noteert welke sprookjes de kinderen al kennen. Zo kan ze tijdens de volgende lessen andere sprookjes voorlezen.) - WEBSCHEMA: waaraan denk je bij sprookjes? - Sprookjesfiguren benoemen en hun kenmerken bespreken. (WERKBLAD met rebussen) § Hoe zien ze eruit? § Zijn ze groot, klein, lang, dik enzovoort? § Wat voor kleren dragen ze? § Is er iets wat ze altijd bij zich hebben? (een heks met een bezemsteel) § Zijn ze aardig of onaardig voor anderen? § Doen ze vreemde dingen? § Zijn ze altijd hetzelfde of veranderen ze wel eens? § Vind je ze aardig, grappig, eng, slecht?
Slot
- Lkr leest het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer van Hans Christian Andersen. o De lln verwoorden hun eerste indrukken o De lln antwoorden op vragen van de lkr: § Wat vond je mooi aan het sprookje? § Was het een vrolijk of verdrietig sprookje? § Liep het verhaal goed af? § Wie speelden er een belangrijke rol in het sprookje? § Wie vond je aardig in het sprookje? Wie vond je onaardig? § Gebeurden er vreemde dingen in het sprookje? § Wat zou jij hebben gedaan als je in het sprookje mocht meespelen?
|
|
|