Leuke lesideeen voor het basisonderwijs van Juf Naomi
Doelgroep: 1/2
Sectie: sociaal emotionele ontwikkeling
Geschreven door: Meester Johan


Print-vriendelijke pagina..
Iejoor en de ballonboom

Een filosofisch gesprek

Inleiding

Winnie de Poeh is erg gelukkig een beer te zijn en loopt lachend door het bos. Dan komt het Iejoor tegen die probeert te glimlachen naar zijn spiegelbeeld in het water. Maar het lukt niet. Samen gaan Winnie en Iejoor op pad naar de picknick van Janneman. Iejoor denkt dat hij als bedankje tegen Janneman moet glimlachen en dat lukt hem niet. Janneman verzekert Iejoor dat hij niet hoeft te glimlachen. Wanneer Janneman ballonnen uitdeelt moet Iejoor bijna glimlachen. Maar dan knapt de ballon, en Iejoor is er verdrietig over.Na een moeilijk gesprek met Uil besluiten Winnie en Iejoor een wandeling te maken. Ze gaan langs hun vrienden die allemaal erg druk zijn met het planten van zaden. Uit de zaden komen later mooie planten sommigen met eikels of wortels.Iejoor krijgt een heel goed idee en plant de kapotte ballon in de hoop dat er een ballonboom uit gaat groeien. Iejoor verzorgt zijn toekomstige ballonboom goed, zoals Konijn hem heeft uitgelegd. Hoe Iejoor ook zijn best doet, er komt geen ballonboom!Winnie de Poeh treft Iejoor verdrietig aan en luistert naar Iejoors verhaal. De volgende dag komt Iejoor bij de plek waar hij de ballon geplant heeft: er staat een echte ballonboom, met allemaal ballonnen eraan.Iejoors vreugde is van korte duur als hij hoort dat de boom niet echt is maar door zijn vrienden is gemaakt. Het is een vriendschapboom!Dan voelt Iejoor iets geks, hij moet glimlachen.

Thema Vriendschap

Media/Bronnen

het verhaal Iejoor en de ballonboom
Plaatjes uit het boek laten zien.
Papier en teken/schilder materiaal.
Diverse materialen.

Beginsituatie

De meeste kinderen zullen bekend zijn met de verhalen van Poeh. Maar als dit niet zo is dan is er nog niets aan de hand. De verhaaltjes en de tekenfilmpjes kunnen beschouwd worden als op zichzelf staand. Het is geen noodzaak andere verhalen van Winnie de Pooh te kennen of al uitvoerig op de hoogte te zijn van de verschillende karakters.

Doelstelling

De kinderen met vragen en activiteiten aanzetten tot het filosoferen over vriendschap. Concreet gaat het er hier omdat de kinderen nadenken over het belang van het hebben van vriendjes.

Opstelling

Het voorlezen en gesprek in kringvorm. De activiteiten kunnen naar keuze worden uitgevoerd.

Fase 1. Vragen over het verhaal en een eerste filosofische verkenning







Mail Juf Naomi