Leuke lesideeen voor het basisonderwijs van Juf Naomi
Doelgroep: 5/6
Sectie: tekenen
Geschreven door: Juf Jytte


Print-vriendelijke pagina..
De huid van fruit

Let op:
voor deze les zijn veel soorten groente en fruit nodig. Vraag de leerlingen of ze wat dingen mee kunnen nemen met een aparte ‘huid’ of textuur, zoals een ananas, maïskolf, stronkje broccoli, sinaasappel, enzovoort.

Nodig:
-    zoveel mogelijk verschillende soorten fruit en groente
-    verf
-    kwasten en eventueel verfrollertjes
-    potloden
-    wit papier (A3 en gewoon)
-    scharen en lijm

Doel:
De leerlingen kunnen aangeven dat texturen voorkomen op dingen uit de natuur en op door mensen gemaakte dingen.

Introductie:

Vertel dat fruit een huid heeft om de zachte vrucht erin te beschermen. Leg uit wat textuur is. Laat een leerling aan een stuk groente of fruit voelen en laat hem beschrijven wat hij voelt, dat is de textuur.

Aan de slag:

De leerlingen gaan stempelen met het fruit en de groente. Met de verfroller smeren ze een dun laagje verf op de vrucht en dit stempelen ze op het witte papier. Met verf of potlood tekenen ze de eventuele blaadjes aan de vrucht of de steel aan de groente. Als ze een aantal etenswaren hebben gemaakt, knippen of scheuren ze die uit en leggen het op een A3 vel zodat er een mooie collage ontstaat, die plakken ze vast.

De leerlingen kunnen kiezen voor natuurlijke kleuren en de echte kleur van het eten namaken of ze kiezen juist voor gekke kleuren.

Beoordeling:

-    Is er een duidelijke textuur herkenbaar?
-    Kun je zien om welke soorten fruit en grote het gaat?
-    Heeft de leerling netjes gewerkt met de verf? En met het afmaken van de gestempelde objecten?
-    Is er netjes gewerkt met het uitscheuren/knippen en met de lijm?
-    Kun je zien dat er aandacht is besteedt aan de uiteindelijke collage?







Mail Juf Naomi