Leuke lesideeen voor het basisonderwijs van Juf Naomi
Doelgroep: 1/2
Sectie: thema herfst
Sectie: bewegingsonderwijs
Geschreven door: Juf Anja


Print-vriendelijke pagina..
Herfstgym

Doelen:


-    de kinderen kunnen na de uitleg duidelijk aan een andere leerkracht uitleggen wat de kinderen moeten gaan doen.
-    De kinderen kunnen duidelijk vertellen na de uitleg welke regels er zijn
-    De uitleg van de opdrachten zijn kort verteld met weinig details.
-    De kinderen krijgen voldoende ruimte en gelegenheid om zich te bewegen in de speelruimte.

Lesverloop:


We hebben het alle dagen al gehad over de herfst. Nu is het buiten ook herfst. (bij slecht weer: binnen) En we krijgen daarom verschillende opdrachten.

We gaan nu in een rij staan. De hulpjes van vandaag mogen vooraan staan. Hierachter komt iedereen twee aan twee staan. Ik noem de namen, en dan ga je er stilletjes achter staan.  Nu gaan we nog steeds zo stil naar buiten of naar de gymzaal. De leerkracht loopt voorop.

Nu mogen jullie allemaal tegen het hek aan gaan staan op een rij naast elkaar. (In de gymzaal; op de banken gaan zitten)

Het is herfst (ook hier in de gymzaal) En het heeft gisternacht heel hard geregend. Overal liggen plassen. Jullie mogen allemaal achter mij gaan staan. En dan draaien we ons gezicht naar het klimrek. Ik geef je zo een opdracht, en die mag je direct uitvoeren. Wanneer ik op de trom sla, dan stop je met wat je aan het doen bent, en dan kijk je naar mij. Dan komt de volgende opdracht en ga je direct weer verder.
Opdrachten die gegeven worden zijn:
-    lopen door de plassen
-    springen in de plassen
Voor iemand met een lichamelijke beperking:
-    manoeuvreer tussen de bomen door
-    draai een rondje om de bomen

Zo nu zijn we wel een beetje nat geworden, maar je mag nu in een hoepel gaan staan. Voor kinderen met lichamelijke beperking tekenen we een cirkel bijv. om zijn of haar rolstoel. Jullie krijgen nu ook weer een aantal opdrachten, luister goed, als ik weer iets nieuws roep:
-    springen in en uit de hoepel
-    eroverheen springen
-    er doorheen kruipen
-    springen over de hoepel
-    loop tegen de wind in
-    appels plukken

En ik sla op de trommel. Als ik een teken geef, pakt iedereen een hoepel op, en iedereen legt hier zijn hoepel op elkaar. (in de gymzaal hang je hem op)
En ik tel mee; heb je hem opgeruimd ga je langs de kant weer staan. Als alles opgeruimd is en iedereen stil, naast elkaar staat, gaan we verder.
Zo…. Ik geef de eerste van de rij een hand, geven jullie elkaar ook allemaal een hand. Ik geef …. Ook een hand. We maken een kringentje van jongens en van meisjes.

We lopen die kant op, in een rondje en kijk goed wat er gedaan moet worden.
Verschillende opdrachten:
-    stappen
-    huppelen
-    klappend rennen
-    hinkelen
Deze oefening is de afsluiting en daarom eindig ik met de volgende opdrachten:
-    langzaam lopen
-    stappen
-    stoppen door mijn hand op te steken.
-    2 kinderen aanwijzen (hulpjes) in rij zetten, zonder woorden de andere kinderen aan laten sluiten. Duidelijk laten blijken dat ze stil moeten blijven

Als we in het lokaal zijn, dan geef ik de opdracht om snel om te kleden en alle tassen weer in de mand te doen. De hulpjes ruimen de mand met tassen op. En iedereen gaat weer op de stoel zitten in de kring.






Mail Juf Naomi