Leuke lesideeen voor het basisonderwijs van Juf Naomi
Doelgroep: 7/8
Sectie: thema halloween
Sectie: stellen
Geschreven door: Juf Naomi


Print-vriendelijke pagina..


Thema: Tovenaars en Heksen

 


Les 1:We zijn al begonnen met het thema Tovenaars en Heksen.
De leerlingen weten dat tovenaars en heksen drankjes maken om mensen beter te maken of om kwade dingen mee te doen.
Opdracht: Bedenk zelf een drankje! Het mag een goed drankje zijn om mensen te helpen, maar je mag ook een drankje bedenken waar je kwade dingen mee kan doen.
Maak een recept. Bedenk wat er in je drankje moet zitten en in welke volgorde je het in de grote pan moet doen.
Vergeet niet op te schrijven waarvoor het drankje dient! Als je het beste drankje hebt gemaakt en het heel duidelijk hebt beschreven kunnen we misschien het drankje wel gaan maken!
Kijk goed naar het voorbeeld die op de volgende pagina staat:




Als je nog meer voorbeelden wilt zien kijk dan op: http://www.recepten.net/hollands.html

Aardappelsalade

Omschrijving:
Lekker koud, lauw en warm.

Bereidingstijd:

Ingredienten:
1 kilo Nicola of andere vastkokende aardappel,
stukje gerookte spek,
bouillonblokje
peper
peterselie
olijfolie
sjalotje
ciroensap

Bereiding:
1. Snijd de aardappelen in blokjes of schijfjes.
2. Maak kleine blokjes van de gerookte spek.
3. Spekjes langzaam krokant bakken in een beetje olijfolie.
4. Aardappels rauw in een langwerpige schaal doen
5. Gelijken delen bouillon in een kommetje doen.
6. Sjalotje, peterselie erbij en op smaak brengen met citroensap en peper. Geen zout.
7. De aardappels overgieten, zodat ze 1/3 onderstaan.
8. Laten garen in de magnetron of oven.
9. Af en toe omscheppen anders drogen de aardappelen die niet onderstaan uit.





Les 2:Alle heksen en tovenaars gebruiken spreuken als je bijvoorbeeld iets willen hebben.
Misschien wil jij ook wel iets hebben. Hieronder zie je een paar voorbeeldjes van
Spreuken:



Spreuk om meer geld te krijgen:

Doe in een smalle fles of pot met deksel:
5 stuks van verschillende muntsoorten
5 maïskorrels
5 rijstkorrels
5 sesamzaadjes,
5 kaneelstokjes
5 kruidnagels
5 hazelnoten.
Sluit de fles goed af. Schudt de fles nu met je rechterhand en zeg:

Kruiden en zilver
Koper en graan

Meer werk en meer geld
Zullen op mijn pad staan


Zet de fles ergens neer en laat je portemonnee ernaast liggen als je thuis bent.


Spreuk voor meer zelfvertrouwen

Steek een rode kaars aan
Schrijf de spreuk op een papiertje en vouw hem 3 keer dubbel
Verbrand het papiertje en laat hem helemaal opbranden
Vermeng de rest met zout

Zeg dan de spreuk nog eens

Godin van het licht, Godin van de nacht
Vul mij met uw zelfvertrouwen en kracht
Zonder dit ben ik niet in staat
Juist te handelen als het om moeilijkheden gaat
Hoor mijn woorden, hoor mij aan
Zie mijn ogen, zie mij staan.


Opdracht: Bedenk zelf een spreuk waarvoor jij misschien wel geholpen wilt worden (denk aan de liefde of je gezondheid). Schrijf op wat de spreuk is en wat je er voor nodig hebt. Vergeet niet precies op te schrijven hoe je het ritueel uit moet voeren. Welke handelingen je moet doen. Bij het eerste voorbeeld zie je dat er helemaal beschreven wordt wat je in de fles moet doen en ik welke volgorde. Doe je de verkeerde volgorde dan kan de spreuk wel eens helemaal verkeerd gaan.
De mooiste en duidelijkste spreuk gaan we uitvoeren in de klas!





Hieronder kun je het verhaal lezen van heks Primula. Lees het verhaal en maak naar eigen fantasie, het verhaal af.
Het mag niet langer dan twee A4-tjes.

Veel plezier en succes!

De bezem van de heks is gestolen

Heks Primula is heel erg boos!!! Want, als ze 's morgens wakker wordt, is haar bezem helemaal weg. "Help, help mijn bezem is gestolen", gilt ze. "Gisteren heb ik hem netjes in de schuur gezet en nou is hij weg, héééélp….., waar is de dief?", roept ze. De heks belt de politie. "Gauw komen, politie mijn bezem is gestolen vannacht." De politie schrikt en komt gelijk met loeiende sirenes. "Waar is de dief, waar is de dief", schreeuwen de agenten. De boef is natuurlijk allang weg met de bezem en niemand weet waar hij naar toe is. De politie gaat de dief zoeken, maar heeft daar wel de hulp van de heks bij nodig. Ze kan namelijk heel goed toveren en misschien kan ze wel toveren waar de dief is, dat is veel makkelijker zoeken voor de politie. Om heel goed te kunnen toveren moet de heks altijd haar rode punthoed erbij opzetten, dan gaat ;'t veel beter. Ze gaat op een stoel zitten en fluistert: "Abracadabra, wie heeft de boef gezien, die vannacht mijn bezem gestolen heeft?’’ Er gebeurt niks, helemaal niks. ,,Probeert u het nog eens", zegt een agent. En weer gaat ze op de stoel zitten. "Abracadabra, abracadabra…………………………………….

Door Arletta van Eijseren





Ons heksenthema is bijna afgelopen en natuurlijk willen we aan alle ouders, opa’s en oma, broertjes en zusjes laten zien hoe hard wij gewerkt hebben in de klas.
Daarvoor gaan wij ze uitnodigen op ons heksenfeest over een aantal weken. We willen natuurlijk dat alle ouders komen en daarom moeten we een HELE mooie kaart gaan maken.
Maar wat moeten we op die kaart gaan zetten? Overleg met je groepje wat jij een leuke tekst voor de uitnodigingen vind.
Samen gaan we dan de allermooiste en leukste tekst uitzoeken en op papier zetten.
En hoe moet de kaart eruit zien?
Dat mag iedereen zelf weten. Hieronder alvast wat voorbeeldjes van kaartjes.

Veel succes!







Les 1:

Benodigdheden: Receptenboek, een eigen gemaakt drankje

Doel: het kunnen schrijven van een recept
Tekstdoel: informeren, uitleggen (hoe maak je een drankje)

Je bent al begonnen met het thema heksen. De leerlingen weten dus al wat heksen en tovenaars doen en dat ze drankjes gebruiken.

Inleiding: Je laat zien dat je zelf een drankje hebt gemaakt. Dat doen heksen en tovenaars ook. Je hebt zelf een recept gemaakt om uit te leggen hoe je het drankje maakt. Schrijf je eigengemaakte recept op het bord als voorbeeld voor de leerlingen.

Kern: Leg uit dat ze zelf ook een drankje moeten gaan maken dat ergens voor dient. Bijvoorbeeld om beter te worden of rijk. Deel dan het blaadje uit. Daarop staat nog een voorbeeld van een recept. Samen met jou voorbeeld moeten de leerlingen nu zelf een drankje maken. Als ze er nog niet uitkomen heb je altijd nog je receptenboek bij de hand waar de leerlingen in kunnen kijken.

Omdat dit de eerste stelles is en de leerlingen nog nooit echt iets hebben geschreven ga je de leerlingen helpen waar nodig is. Sommige leerlingen zullen heel gemakkelijk iets kunnen schrijven andere hebben wat meer hulp nodig. Probeer het wel zo veel mogelijk uit de leerlingen te laten komen. Aan de voorbeelden moeten ze in principe genoeg hebben.

Afsluiting: Het beste drankje maken we in de klas. Alle leerlingen willen natuurlijk dat hun drankje wordt gemaakt dus zullen ze extra hun best doen om het duidelijk en overzichtelijk op te schrijven. Let er bij het uitzoeken wel op dat het drankje ook uitvoerbaar is. Misschien schrijven ze wel rattenpootjes op, daar kan je natuurlijk niet aankomen. Je kan wel vertellen dat je dat een hele goede vond, maar dat je het om die reden niet uit kan voeren. Bespreek het echt met de leerlingen. Hiervan wordt ook duidelijk wat ze eventueel niet goed hebben gedaan.

Les 2:

Benodigdheden: stencils, film van Harry Potter

Doel: De leerlingen maken zelf een spreuk

Tekstdoel: amuseren (het is niet echt), informeren en uitleggen

Inleiding:

Bedenk zelf een eng klinkende spreuk en zeg die in de klas. Het kunnen ook onzin woorden zijn. Zeg er verder niks bij.

Laat dan een stukje uit de film van Harry Potter zien. Kies een stukje uit waarbij spreuken worden gezegd (denk bijvoorbeeld aan het stukje waarin Harry vecht tegen Malifidus).

Kern: Vraag aan de kinderen wat ze hebben gezien? Wat zijn spreuken eigenlijk? Wat doen die?

Laat de leerlingen zelf uit het hoofd een kleine spreuk bedenken.

Daarna deel je de stencils uit. Bespreek de opdracht met de leerlingen en laat ze een spreuk schrijven. Stel eventueel nog wat vragen. Waarvoor heb je de spreuk nodig? Wat voor hulpmiddelen heb je er bij nodig?

Afsluiting: De beste spreuk laten horen in de klas. Als iemand anders zijn spreuk ook nog wil laten hoor kan dat, maar probeer de beste toch speciaal te maken. Door bijvoorbeeld de ingrediënten mee te laten nemen naar school en de spreuk uit te gaan proberen. Let er dan wel weer op dat de ingrediënten verkrijgbaar moeten zijn.

Les 3:

Benodigdheden: het heksenverhaal

Doel: Het afmaken van een verhaal

Tekstdoel: amuseren

Inleiding: Lees het verhaal voor aan de leerlingen

Kern: Hoe kun je dit verhaal langer maken. Zelf kun je vertellen hoe jij denkt dat het afloopt. Laat de kinderen het anders doen. Ze mogen niet jou verhaal over nemen.

Dit is de eerste keer dat de leerlingen een verhaal langer gaan maken. Verwacht dus niet van iedereen dat er geweldige stukken uitkomen. Help de leerlingen zoveel mogelijk.

Zeg tegen de leerlingen dat het mooiste verhaal naar een uitgever wordt gestuurd en doe dat dan ook echt!

Afsluiting: lees het mooiste verhaal voor in de klas. Ook de wat minder goede verhalen gaan we bespreken. Vergelijk een paar met elkaar en zeg wat er te verbeteren valt. Hoe iemand het verhaal net iets spannender kan maken of wat duidelijker kan zijn.

Les 4:

Benodigdheden: uitnodiging voor heksenfeest, plaatjes van heksen en tovenaars, gekleurd papier, glitters en andere versiersels.

Doel: De leerlingen kunnen een uitnodiging maken voor een feest

Tekstdoel: verzoeken

Inleiding: Vertel dat er binnenkort een heksenfeest is en dat er nog mensen uitgenodigd moeten worden.

Kern: De leerlingen schrijven een uitnodiging voor het feest. Ze maken deze zo mooi mogelijk. Zorg ervoor dat je plaatjes hebt van heksen en anders mogen ze die op de computer opzoeken. Ze mogen de uitnodiging zo mooi mogelijk maken.

Afsluiting: Hou echt een heksenfeest als afsluiting van het thema Tovenaars en heksen






Mail Juf Naomi