Doelgroep: 7/8 Sectie: drama Geschreven door: Juf Antje
|
|
Dyslexie
In de verschillende klassen hebben leerlingen dyslexie; hoe kun je hiermee omgaan? Hoe kun je hier als leerkracht aandacht aan besteden?
Lesmateriaal:
Letters op de snelweg; een boekje over dyslexie
Aanpak en tips voor gebruik in de les:
- Je neemt een vel papier en knipt daarin een gaatje ter grootte van een letter . Vervolgens kunt u de kinderen vragen
om dat papier over een tekst te leggen en op die manier de tekst voor te lezen. Ze zullen merken hoe moeilijk het is, een
tekst te lezen en te begrijpen als ze hem in brokstukjes voorgeschoteld krijgen.
- Ook kun je de leerlingen zelf geheimtaal kunnen laten maken, die ze aan elkaar voorleggen. De kinderen zullen
ondervinden he lastig het is om een taal vlot te lezen, waarvan de letters hun niet vertrouwd zijn.
- Andere foefjes om kinderen te laten ervaren hoe het kan zijn om dyslexie te hebben, is de leerlingen een tekst van
achter naar voren te laten lezen, of een tekst die in spiegelbeeld is geschreven.
- Als je losse letters in de klas hebt, kunnen de leerlingen woorden bedenken en die door elkaar gehusseld aan elkaar
voorleggen. Het andere kind moet dan bedenken welk woord er met de letters gemaakt worden.
- Geef de leerlingen een lijstje met woorden en laat hen er synoniemen voor bedenken. Want als je niet op een bepaald
woord kunt komen, dan kun je een synoniem gebruiken.
Via de site van Zorn uitgeverij kun je dit lesmateriaal; docentenhandleiding en werkboekjes gratis bestellen (exclusief
verzendkosten)
|
|
|