Doelgroep: 3/4 Sectie: bewegingsonderwijs Geschreven door: Meester Johannes
|
|
Circuskunsten
Doelstelling:
- Het is de bedoeling dat de leerlingen in aanraking komen met circuskunstjes. Daardoor geven we ze dan ook een initiatie.
Soort activiteit:
- Bewegingskunsten -> Circus -> Instuif
Organisatie:
- De leerlingen verzamelen voor de leerkracht bij het begin van de les. De materialen voor de verschillende opdrachten
liggen verspreid over de gehele ruimte. De leerlingen mogen vrij kiezen wat ze uitproberen. Ze mogen altijd de leerkracht
om hulp vragen.
De leerkracht gaat helpen bij leerlingen waar de oefening moeilijk lukt.
Soort standen:
Cilinder en plank :
Hier is het de bedoeling het evenwichtsvermogen van de leerlingen te bevorderen.
Jongleren :
Van makkelijk naar moeilijk leren de leerlingen de basis van het jongeleren aan.
Ze beginnen met doekjes en gaan over naar balletjes.
Stokjes met slierten :
De leerlingen proberen originele figuren te maken met de slierten.
Zijwaarts stappen op een dik touw : Evenwicht is hier de belangrijkste schakel. Een variatie hierop is achterwaarts stappen.
Voor - en achterwaarts stappen op een bank :
Hier gaan de leerlingen beginnen met voorwaarts te stappen op een bank, daarna achterwaarts. Als variatie daarop draaien
we de bank om en doen we hetzelfde. Hierbij gaat de leerkracht wel de leerlingen helpen.
Spelregels:
- Op het fluitsignaal verzamelen alle leerlingen zich bij de leerkracht.
- Bij de stand met de cilinder en de plank moet er altijd een leerling aanwezig zijn om te helpen als iemand de oefening
aan het uitproberen is.
Tactiek:
- Bij vele oefeningen is het evenwicht zeer belangrijk, daarom worden de evenwichtsvoorwerpen evenwijdig met de muur
geplaatst. De armen worden eveneens ook zijwaarts gehouden.
Materiaal:
- Cilinder met plank
- Jongleerballetjes
- Stokjes met slierten
- Dik touw
- Bank.
|
|
|