Leuke lesideeen voor het basisonderwijs van Juf Naomi
Doelgroep: 1/2
Sectie: bewegingsonderwijs
Geschreven door: Juf Marloes


Print-vriendelijke pagina..
Bloemenwals

Doelen

Luisteren naar het verhaal en de muziek en daarop anticiperen.
Experimenteren met hun eigen lichaam, kunnen ze de bewegingen zo maken als ik ze vertel.
Verbeelden, kunnen zijn zich zo inleven in het bolletje dat ze de bewegingen zo kunnen verbeelden als ik ze aanbied.
Aan het eind van de les moeten de kinderen zich in kunnen leven in een bolletje en dit laten zien door de bewegingen die ik vertel op de juiste manier uit te beelden.-De kinderen moeten tijdens deze les oefenen met tijd - langzaam, vlug.

-De kinderen moeten tijdens deze les oefenen met kracht - lichte, zware bewegingen.
-De kinderen moeten tijdens deze les oefenen met ruimte - eigen lichaam, zaal.
-De kinderen moeten tijdens deze les oefenen met expressie - mimiek, creativiteit.

Inleiding

Zeg tegen de kinderen dat we naar het speellokaal gaan en laat ze hun gymkleren aantrekken.

Zeg de kinderen dat ze allemaal op de banken moeten gaan zitten. Leg uit dat als je op het fluitje blaast, iedereen op de grond moet gaan zitten.

Kern

Zeg dat de kinderen zometeen een muziekstuk gaan horen dat de bloemenwals heet. Dat is toevallig, want we hebben het net over bolletjes. De muziek gaat over sneeuwklokjes. We gaan nu eerst even oefenen zonder muziek. Ik vertel wat de bloemen doen en jullie gaan de bewegingen uitvoeren. Iedereen gaat eerst als een bolletje op de grond liggen, je moet er wel voor zorgen dat jullie genoeg ruimte om jullie heen hebben en dat jullie dus over het hele lokaal verspreid zijn. De winter is voorbij en de eerste zonnestralen komen door de wolken. De bolletjes hadden het heel koud en worden nu lekker warm. Heel voorzichtig beginnen ze te groeien. Eerst een klein stukje, maar ze worden steeds een beetje groter. Hun kopjes hangen nog naar beneden, want die zijn nog niet sterk genoeg. Dan beginnen de bloembladen te groeien, ze gaan een klein beetje uit elkaar staan. Het kopje van de bloem gaat nu ook omhoog en het bloemetje ziet er blij uit. Dan begint het een beetje te waaien. De steeltjes wiegen zachtjes in de wind. Het begint steeds harder te waaien en de bloemen bewegen nu alle kanten op, naar voren, naar achter en ook naar de zijkanten. De bloemen vinden het nu helemaal niet meer zo leuk en ze kijken verdrietig. Het gaat steeds harder, nu knakken de bloemetjes en ze vallen nu op de grond. Gelukkig jaagt de zon de wind nu weg. De bloemen knappen weer helemaal op. Wat komt daar nu aan, regen, lenteregen. De regen sproeit alle bloemen nat. Eerst kijken de bloemen boos, maar dan weer vrolijk. De druppels dansen om de bloemen heen en de bloemen dansen vrolijk op hun steeltjes mee. Dan komt de zon er weer aan en jaagt de regen weg. Iedereen kijkt vrolijk en alle bloemen beginnen te dansen, het is groot feest want de bloemen zijn nu op hun allermooist, de kopjes staan recht op hun steel en de bladeren dansen ook vrolijk mee.FluitjeWe gaan nu hetzelfde doen, maar dan op muziek. Het verhaal gaat dan niet zo snel, je moet de bewegingen dus langer doen. Ik vertel weer wat jullie moeten doen.Zet nu de muziek aan en vertel wat de kinderen moeten doen.Het hangt van de tijd en concentratie van de kinderen af of ik het twee keer achter elkaar doe.

Afsluiting

Ga met elkaar terug naar de klas en trek de gewone kleren weer aan. Let erop en vertel duidelijk dat we met elkaar en rustig terug lopen naar het lokaal.







Mail Juf Naomi