Doelgroep: 5/6/ Sectie: tekenen Geschreven door: Juf Antjee
|
|
Belegde boterham
- de leerlingen kunnen in de tekening licht en donker aangeven
- de leerlingen kunnen aspecten van het beleg aangeven in de tekening.
Organisatie v/d les:
- zorgen voor schetspapier
- zorgen voor tekenpapier
- zorgen voor voldoende potloden
- zorgen voor werkruimte
Tijdens de les:
- uitdelen van materiaal
- aanwijzingen geven bij het tekenen
- stimuleren van het actief meedoen
Na de les:
- het beschouwen van het gemaakte werk
- opruimen van materiaal
- netjes achterlaten van werkruimte; leerlingen opdracht geven om alles netjes op te ruimen.
Over een klein uurtje begint jullie vrije middag. Jullie gaan dan eerst eten denk ik. Maar vandaag gaan we alvast onze
maaltijd voorbereiden: we gaan alvast een boterham beleggen. Maar het is niet zomaar een broodje: het word een broodje
speciaal. Het word een gezond broodje. Alles wat op de boterham ligt is gezond voedsel. Waar kun je dan aan denken?
(bijv. sla, tomaat, kaas etc.) We tekenen straks op het vel papier wat net uitgedeeld is, een boterham. Het hele vel is
gevuld met de boterham. Nu ga je nadenken over het beleg, wat wil je op je boterham? En hoe ziet het eruit? Maar er zit
nog een opdracht er aan vast: in het broodje zit licht en donker verwerkt. Niet alles is licht of wit of donker. En omdat
we alleen met een grijs potlood werken, moeten het wel goed duidelijk worden wat er op het broodje ligt. Ik zal je laten
zien wat voor verschil er zit tussen licht en donker (verschillende tinten op het bord groot tekenen).
Pak je schetsblaadje
en probeer het licht en donker te gebruiken. Nu gaan jullie aan de slag, en probeer je zoveel mogelijk licht en donker te
verwerken in jouw tekening. De eisen waar jouw tekening aan moet voldoen staat op het bord geschreven! Veel succes en zorg
ervoor dat je straks een lekkere boterham hebt om op te eten.
De leerlingen gaan nu aan het werk.
5 minuten voordat we gaan geef ik aan dat de tijd bijna om is en dat de leerlingen
moeten gaan afronden.Als de tijd om is, vraag ik aan de leerlingen of ze hun potlood en ander materiaal willen opruimen en
dat de hele tafel leeg is, en alleen het vel waarop de boterham is getekend ligt op tafel. 'Ik geef je nu een korte
opdracht; Jullie gaan zo direct in tweetallen (degene die naast je zit) bespreken of jouw tekening aan de eisen heeft
voldaan.
Als je
dit gedaan heb, mag je je tekening inleveren op het bureau.
|
|
|