Leuke lesideeen voor het basisonderwijs van Juf Naomi
Doelgroep: 1/2
Sectie: bewegingsonderwijs
Geschreven door: Juf Milou


Print-vriendelijke pagina..

Ballonnen

Inleiding:

In de gymzaal staat een doos met ballonnen. Alle kinderen mogen er om de beurt een gaan pakken. Ik noem een naam en een kleur. De leerlingen moeten dus de kleur gaan pakken die ik zeg.
Als ze een ballon hebben gekregen, houden ze die nog even vast en gaan ze op de bank terug zitten.
Als iedereen een ballon heeft, mogen ze kriskras door de zaal gaan lopen en uitproberen wat ze met de ballonnen kunnen doen.  Hierbij benadruk ik wel dat ze voorzichtig moeten zijn bij de muren, omdat de ballonnen hier misschien kapot kunnen gaan.

Kern:

Als de kinderen zich een beetje hebben “uitgeleefd” met de ballonnen, ga ik  verschillende spelletjes met ze doen:

Ballon hoog houden
Eerst gaan we allemaal proberen om de ballon omhoog te houden. Ik laat iemand voordoen hoe je dit het beste kan doen. (met een platte hand tegen de onderkant slaan) Als iedereen dit even heeft gedaan, maken we er een wedstrijdje van:
Wie kan een ballon het langste hooghouden? Als de ballon valt, ga je ermee op de grond zitten, wie kan het langste zijn ballon in de lucht houden?

Voor het volgende spelletje heeft niet ieder kind meer een ballon nodig. Ik laat de kinderen in een rij staan. Ze mogen nu één voor één proberen om de ballon terug in de doos te tikken. Als ze dit gedaan hebben, gaan ze even op de bank zitten.

Ballonnetje leggen
Iedereen zit in een kring, één kind gaat om de kring heen lopen, en legt ergens achter een kind een ballon neer. We zingen het liedje:
Ballonnetje leggen, niemand zeggen
Kukeleku zo kraait de haan,
Ik heb van twee paar schoenen aan
één van stof en één van leer.
Hier leg ik mijn ballonnetje neer!

Als het liedje afgelopen is, kijken de kinderen achter zich. Het kind dat de ballon heeft, moet snel proberen om de “neerlegger” te gaan tikken.

Slot:

Ballon tikkertje
De tikker houdt een ballon vast. Met de ballon probeert hij de anderen te raken, maar hij mag de ballon niet loslaten. Als je getikt bent, ga je even op de bank zitten. Als er drie kindjes op de bank zitten mag de eerste weer meedoen. Op die manier zitten de kinderen niet te lang aan de kant.
à  Doelen van de les:
-Leerlijn: Jongleren
De kinderen kunnen een voorwerp (ballon) gedurende enkele seconden tikkend in beweging houden.
-Bevorderen reactievermogen
-Kleuren oefenen







Mail Juf Naomi