Assepoester Nodig: 2 Assepoesters (een meisje dat een slobberjurk draagt, en een die tevoorschijn komt als de fee haar toverspreuk heeft gezegd) 2 of meer stiefzussen Stiefmoeder Slobberjurk Emmer met bezem 1 prins Glazen muiltjes 1 toverfee Mooie jurk Klok die op 12 uur staat of slaat Balzaal Gouden koets Publiek! (bijvoorbeeld de onderbouw en of de middenbouw)
Voorbereiding leerkracht: Het sprookje Assepoester aan de klas voorlezen Groot lokaal beschikbaar waar het toneelstuk uitgevoerd kan worden Rollen verdelen: 1 Assepoester, 1 stiefmoeder, 2 of meerdere stiefzussen, 1 toverfee, mensen die in de balzaal feesten enz. Glazen muiltjes of schoentjes tot glazen muiltjes ontwerpen Klok die op 12 uur staat . Lesverloop: De kinderen spelen het verhaal van Assepoester na, de hoofdpunten uit het verhaal kan je extra laten zien, wat het sprookje Assepoester juist tot het sprookje gemaakt heeft (zie nodig…) Begin het verhaal met een verteller. Die dan dus ook echt begint met Er was eens.. en de verteller eindigt ook met En ze leven nog lang en gelukkig. Misschien kan de verteller tussendoor nog wat andere stukjes vertellen. Overleg met de klas waar ze dit een leuk idee vinden. Overleg ook welke stukken je precies laat zien en welke stukken je misschien wel over kunt slaan, zonder dat je een stuk van het verhaal mist. Evaluatie: Vraag de kinderen hoe ze het vonden, en of ze de rollen nog een keer op zich willen nemen of een andere rol willen zijn. Zo ja welke? Misschien nog wel leuk voor herhaling(en) om het nogmaals uit te voeren.. Variatie Laat de kinderen het sprookje omzetten in de tegenwoordige tijd. Dus geen Assepoester die met een koets naar het bal gaat, maar in een Ferrari. Kinderen komen met hele leuke ideeën. |